Zdraví je důležitější

03.10.2017 19:53

Posilovací cviky na pánevní dno při inkontinenci

Obecní úřad Běrunice pro své občany a návštěvníky webových stránek zveřejnil informace, týkající se zdraví. Z v článku níže, je uvedeno téma, které se zabývá cviky na posílení pánevního dna. Tyto cviky pomáhají při boji s inkontinencí a je vhodné zařadit je do každodenního života.

Inkontinence moči patří mezi zdravotní obtíže, kdy člověk není schopen vědomě regulovat odchod moči z těla ven. Dřívějším předsudkem bylo, že se jedná o problém převážně starších osob, ale nemusí tomu tak být. Dalším zbořeným mýtem je, že se inkontinence netýká mužů. Ano týká se i mužů, i když u žen je výskyt spíše častější.

Svaly pánevního dna

Pánevní dno se řadí mezi svaly stabilizačního systému a je umístěno na spodu pánve. Je tvořeno řitním zdvihačem, svalem kyčlokostrčním a svalem kostrční. Ve svalech pánevního dna jsou otvory pro konečník, močovou trubici a u žen i pro pochvu.

Funkčnost svalů pánevního dna by neměla být ovlivněna věkem nebo pohlavím, ale negativně na něj působí sedavé zaměstnání, málo či vůbec žádný pohyb či působení stresu. Jestliže není snížená funkčnost pánevního dna, neměly by se objevit problémy s inkontinencí. Jiná situace je pokud se problémy vyskytnou po operaci, po porodu či jiném zásahu a psychickém zásahu.

Proč zařadit cviky na pánevní dno do každodenního režimu

-          cvičení je nenáročné

-          pomáhá ženám v těhotenství, po porodu či v menopauze

-          pomáhá mužům, kteří mají problémy s erekcí

-          cvičí se v klidu a pomalu

V případě zájmu o více cviků na posílení pánevního dna, lze cvičit Kegelovy cviky či techniku Pelvicore. Cviky na pánevní dno pro muže. K cvikům je dobrá přidat i dýchání a zpevnění celého těla.

Dýchání do břicha či hrudníku.

Pro dýchání do břicha je vhodné lehnout si na záda, nechat volně ruce podél svého těla, uvolnit ramena a nohy pokrčit. Položte si dlaně na břicho a nadechujte se jako by do rukou. Nádech a výdech je pomalý.

Chcete-li dýchat do hrudníku, lehněte si také na záda a opět nechte ruce podél těla a dlaně položte na hrudník. Pomalu dýchejte jako by do dlaní.

Zpevnění celého těla se provádí ve vzporu na loktech, kde je důležité stáhnout břicho dovnitř a zatáhnout zpevnit hýžďové svaly. V této pozici stačí vydržet několik vteřin či desítek vteřin. Nezapomínejte pravidelně dýchat, mít rovná záda a nezaklánět ani nepředklánět hlavu.

Vzpor ležmo na loktech, důležité je stáhnout břicho dovnitř a zpevnit hýžďové svaly, výdrž v této pozici. Pravidelně dýchejte. Neprohýbejte se a nezaklánějte hlavu, tělo je v rovině.

Cviky na posílení pánevního dna

Cvik na břiše

Položte se na břicho, nohy nechte natažené a place u nohou zapřete o podložku. Kolena máte položená na podložce. Ruce si položte pod čelo dlaněmi k zemi. V první fázi zvedněte kolena od země a napněte celé nohy. Současně stáhněte hýždě a vtáhněte močovou trubici a konečník. Vydržte několik vteřin, nezadržujte dech. Uvolněte všechny svaly a položte kolena opět na podložku.

Cvik na zádech

Položte se na záda, nechte paže podél svého těla. Nohy pokrčené jsou pokrčené a chodidla se dotýkají země. Nadzvedněte pánev, stlačte hýždě a vtáhněte konečník. Pánví provádějte pohyb nahoru a dolů. Poté pánev uvolněte a položte ji na podložku.

Cvik v kleče - cvičení pro svalstvo trupu

Podepřete se na kolenou a na rukou. Kolena přitom zůstávají pod boky a ruce pod rameny. Vtáhněte břicho a stáhněte takto hluboké břišní svalstvo. Začněte pomalu zvedat pravou paži dopředu a levou nohu dozadu. Paže, horní část těla a noha přitom musí tvořit linii. Představujte si, že se natahujete do dálky od sebe. Poté pomalu paži a nohu opět spusťte a opakujte s druhou stranou. Cvik proveďte 10 – 12x. Udělejte si pauzu a zopakujte sérii.

Na další cviky se můžete podívat na webových stránkách. Cviky pro ženy na podporu pánevního dna a cviky pro muže.

Informace pro Vás sepsal Tomáš Bláha